5 Ekim 2016 Çarşamba

Elektronik Sigara

Aslında bugün de Uffizi Galerisi’ndeki Leonardo Da Vinci odasından bahsedecektim ama çok fazla sanat oldu, bi ara vereyim, yarın anlatırım dedim.

Elektronik Sigara

Bugün elektronik sigara üstüne yazmaya karar verdim. Ben tam olarak 30 Mayıs 2016 tarihinden beri elektronik sigara kullanıyorum. Amaç katiyen sigarayı bırakmak değil, ben
seviyorum sigarayı, ya da bağımlılığımı böyle ifade ediyor da olabilirim ama her durumda sonuç olarak sigarayı bırakmayı hiç mi hiç düşünmüyorum. 1 kere böyle bir girişimim oldu ancak beceremedim, olmadı. Bir şey olmuyorsa olmuyordur, habire deneyip durmanın alemi yok. 

Araştıralım

Bi araştırayım dedim, neymiş bu e-sigara, nasıl çalışıyor, zararlı mı, vb.

E-sigaranın tespit edilmiş bir zararı yok, 1-2 tane ciğerlerin su toplaması vakası var ama, her ne kadar gazetede haber, e-sigaradan dolayı olmuş gibi çıksa da yabancı kaynaklar dahil yaptığım araştırmada doktorların böyle bir şey deklare etmediklerini, yani bu hastanın ciğerinin e-sigaradan dolayı su topladığını doğrulamadıklarını öğrendim.

Bir vaka daha var ki aslında sebebi gayet teknik bir durum. Tabi ki gene gazetede “e-sigaralar patlıyor” falan gibi bir başlıkla çıkmış. Adam markette eğilmiş bir ürün alırken cebindeki e-sigara patlamış. Yani mühendis değilim, teknik bir adam bile değilim ancak orta zekadaki herkesin anlayabileceği kadar basit ve bol bilgi var internette. Örneğin ben, e-sigaranın düğmesine basılınca bataryanın atomizeri ısıtmaya başladığını biliyorum (böylece e-sigaranın içindeki sıvıdan buhar üretiyor). Benim kullandığım cihazı üst üste 3-4 kere kullanınca, yani düğmesine sık basınca bile atomizer kısmı bayağı ısınıyor. Yani nefesler arasında biraz ara vermek gerek. Bunun için cihazı cebinize veya çantanıza koyarken düğmesini kilitlemekte fayda var. Hemen hemen bütün cihazlarda bu özellik var, benimkinde düğmeye arka arkaya 5 kere basınca kilitleniyor, aynı şekilde de açılıyor. Bu amca belli ki düğmeyi kilitlememiş, eğilip bacaklarını kıvırınca da cebindeki cihazın düğmesine basılmış ve bir süre öyle durunca da aşırı ısınıp patlamış. Bu tamamen benim yorumum ama akla yakın, değil mi? Ayrıca bu genel bir sorun olsaydı başka vakalar da olması gerekmez miydi?

Bütün bunları e-sigarayı savunmak için anlatmıyorum ancak böyle irrasyonel ya da ispatlanmamış şeylerin mutlak doğruymuş gibi önümüze konmasına illet oluyorum. Yani deseler ki “sıvısının içindeki … maddesi böbrek yetmezliğine sebep olan bilmemnenin ana maddesini taşıyor” falan, böyle bir şey yok. Doğru düzgün bir araştırma bile yok, Google Akademik’de 1 tane bilimsel araştırma buldum, onda da içinde şu var bu var diyor ama net olarak “zararlı” demiyor.

Neticede, bugün eldeki verilerle vardığım sonuç şu: Tespit edilmiş ya da kanıtlanmış bir zararı yok.

Diyelim ki Sigara Kadar Zararlı

Ya da, bütün bunları bi yana bırakalım, şöyle düşünelim; diyelim ki sigara kadar zararlı (ki bu da mümkün görünmüyor, sigaranın içinde, bilindiği üzere katran, karbonmonoksit, arsenik, fare zehiri, aseton vb dahil olmak üzere 4000 zararlı madde bulunduğu söyleniyor, e-sigaranın likitinde ise 4 madde var), bunun ortalığı kokutan ve üstünüze sinen dumanı yok (çıkan şey duman değil su buharı), yakıp unutma ve kendi kendine bitme sorunu veya orayı burayı yakma ihtimali yok, rüzgarda yakamama, dumanın gözüne kaçması sorunu yok, vb ve üstelik sigaraya göre çok daha ucuz.

Maddi Yönden Karşılaştırma

Hesap şu: Günde 1 paket sigara içiyordum, ayda 240 tl eder. E-sigara cihazına (yedek bataryası, şarj aleti, çantası ve 30 ml likiti ile birlikte) 115 tl verdim. Likit 30 gün falan gidiyor-20 tl, 20 günde bir falan iç atomizeri değiştirmek gerekiyor, o da 10 tl. Yani aylık masraf 35-40 tl gibi bir şey. Bu benim tükettiğim ürünlerin fiyatları tabi, 450 liralık cihaz da var, 120 liralık likit de var, 25 liralık iç atomizer de. Yani benimki en ucuzlarından, işimi de görüyor ancak bataryası falan çabuk bitiyor, o biraz sorun yaratıyor, bi de aletin boyaları döküldü, bi de atomizer başlığı yerine tam oturmuyor, ay benimki hakketten kötü bişi sanırım ama, ortalama bir cihaz ve yedek parçalarla da aylık masrafın 50-60 lirayı geçmeyeceğini düşünüyorum.

Sigaranın Yerini Tutuyor Mu?

Sigaranın yerini tutuyor mu diye soranlara da şöyle bir cevap vereceğim: Evet. Sigarada bağımlılığı yaratan nikotin biliyorsunuz. O da bunun likitinde var zaten. Ben 30 yıllık sigara içicisiyim ve beni kesiyor. Arada normal sigara içtiğim de oldu (şarj olayını ayarlayamadığım zamanlarda), ama hemen sigaraya geri dönmek gibi bir ihtiyaç olmadı, şarj edince gene e-sigarama devam ettim.

Öneriler

E-sigaraya geçmek isteyenlere öneri: İnternetten araştırma yapın, acayip bir pazar oluşmuş ve müthiş büyümüş, çok fazla çeşit var. Nasıl çalıştığını iyi anlayın, alacağınız cihazı tanıyın, periyodik değişmesi gereken parçalarını öğrenin, yapıp yapamayacağınızı iyi ölçüp tartın, örneğin birlikte başladığım bir arkadaş likitti, atomizerdi, şarjdı, bana zor geldi dedi, bıraktı, yani arada gene alıyor eline ama esas olarak sigara içiyor. Batarya voltajı ile atomizer direncinin uyumlu olmasına dikkat edin. Direnç yüksek olursa duman gelmiyor, çok düşük olursa likit çat pat püskürüyor, vb. Bir arkadaşım habire suratına likit fışkırttığı için cihazı kullanamadı, gerçi o çekmeyi de beceremediydi. O da ayrı bir konu, sigara gibi çekerseniz azıcık bi duman geliyor, direkt içinize çekmeniz lazım, ben hiç içmedim ama nargile çekişi deniyormuş buna. Ben de ilk zamanlar beceremeyip öksürüp duruyordum, sonra alıştım.

Sonuç; Ben e-sigaramla mutluyum. 

1 yorum:

  1. Ben de senin 32 yıllık hiç sigara içmeyen bir arkadaşın olarak e-sigarandan çok mutluyum, sonuna kadar destekliyorum, işin bu yanına hiç değinmemişsin :)

    YanıtlaSil